
Høldippelen som ligger i gangavstand fra Tumyrhaugen ligger mellom Nittedal og Åneby stasjon. Det går grusvei fra innerst i Tumyrveien, men også en rekke stier i nærområdet. For andre beboere i Nittedal kan man også å gå fra Sørli gjennom Luringen og deretter gjennom Lurslia og opp til tjernet.
«Dippel» kommer av det gammelnorske «depill» som betyr et lite tjern. Opprinnelig var Høldippeldammen bare en liten putt i Høldippeldalen, men ble demmet opp i 1961 da det kommunale vannverket ønsket å forsyne stasjonsområdet i Nittedal med drikkevann herfra.

Fra 1989 har det ikke vært aktuelt å benytte tjernet som drikkevannskilde, for befolkningen får nå vann fra Glomma etter tilknytningen til Nedre Romerike vannverk. Det ble da slutt på grumsete vann i springen for de fleste. Men vanntårnet er fremdeles i bruk, og tjernet vil kunne tjene som en reservekilde.
I dag er Høldippeldammen en populær badeplass sommerstid. Her finnes bord, benker, flytende stupetårn, toalett og søppelstativer.
Om vinteren går det preparert skiløype på vestsiden av tjernet.




