14. juni 2026

Hjem

Velkommen til Tumyrhaugen Vel i Nittedal

Foto: Per Arne Olsen

Tumyrhaugen vel ble etablert i 1921 og har opp i gjennom årene hatt en rekke ulike oppgaver som har speilet ulike epoker og behov her på Tumyrhaugen. 

Noen av de større sakene de siste årene har vært å utbedre Lurslia (stien opp til Ørfiske) slik at den kan prepareres av de store løypeemaskinene. En annen stor sak de senere årene har vært å arbeide mot utbygging av Berger skog til boligformål. Videre så har velet arbeidet for at ikke ny riksveien skal legges opp mot Tumyrhaugen og ha tunnelmunning i nærheten av oss. 

Høldippeldammen, vårt eget badeparadis

Vellets dannelse

Omkring 1920 begynte overgangen fra bondebygd til forstadskommune. Det var særlig folk fra Kristiania som fikk kjøpt dårlig dyrkbare områder for bygging av hytter og landsteder. Kommunen ville ikke ta seg av innflytternes behov for veier og bedre tog- og bussforbindelser. Rundt 1920 ble det startet to velforeninger ved Nittedal stasjon, og i de følgende årene ble det dannet mange vel rundt om i bygda. Vellene arbeidet som «minikommuner», og førte det eldgamle dugnadsprinsippet videre.
Tumyrhaugen Vel ble stiftet den 10.juli 1921. Kontingenten var i henhold til datidens lov 10 kroner. Vellets første formann var Kontorsjef Harald Johansen.

Flotte stier og turmuligheter i nærområdet